Uit veel epidemiologisch onderzoek komen de volgende (voedings)factoren naar voren:
- Waarschijnlijk is het risico op colonkanker verhoogd door een (hoge) consumptie van rood vlees, mogelijk samenhangend met het haemgehalte (en waarschijnlijk niet met het vetgehalte) van rood vlees;
- Mogelijk is ook van een verhoogd risico sprake bij een te hoog lichaamsgewicht, bij een verhoogde consumptie van suiker, totaal vet, verzadigd vet, eieren en industrieel bereide vleesproducten. Verlaging van vetinname en verhoging van consumptie groenten/ fruit leidt echter niet tot verlaging van colorectaalkanker. In het artikel "WHI-voedingsstudie naar risico colorectaalkanker" uit VoedingsMagazine nummer 2-2006 kunt u hier meer over lezen;
- Bij voldoende lichamelijke activiteit is het risico op colonkanker verlaagd en ook een ruime consumptie van groenten blijkt preventief te werken;
- Mogelijk is tevens een hogere consumptie van zetmeel, voedingsvezel en vitamine A gunstig voor verlaging van het risico op colonkanker;
- In de afgelopen jaren is tevens de hypothese versterkt dat ook een hogere inneming van calcium (doorgaans meer dan 1500 mg calcium per dag) het risico op colonkanker kan verlagen. In het artikel "Calcium beschermt tegen meerdere darmziekten" uit VoedingsMagazine nummer 1-2006 kunt u hier meer over lezen.
