Koolhydraatbeperking

Deel dit artikel:

Koolhydraatbeperking heeft een gunstig effect op het HbA1c, insulinespiegels, de glucosetolerantie, het gewicht, lipiden en het risico op hart- en vaatziekten. Een koolhydraatbeperkte voeding bevat automatisch meer eiwit en dat is gunstig bij diabetes.

Soort koolhydraten

Bij koolhydraatbeperking gaat het niet alleen om de hoeveelheid koolhydraten, ook om de soort. Producten met bewerkte koolhydraten, zoals gebak, witte rijst, witte pasta, koekjes en gezoete dranken kunnen beter geminderd of geschrapt worden. Ook adviseert de Nederlandse Diabetes Federatie in haar NDF Voedingsrichtlijn 2015 om veel suiker te beperken. (1)

Minder gezoete dranken helpen om overgewicht te voorkomen en ook het risico op hart- en vaatziekten lijkt er kleiner door te worden.

Goede en slechte koolhydraatbronnen

  • Goede koolhydraatbronnen zijn groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten;
  • Slechte koolhydraatbronnen zijn wit brood, broodproducten van witmeel, gebak, koekjes, vezelarme en/of gezoete ontbijtgranen, snoep, witte rijst, witte pasta, vruchtensappen en gezoete dranken.

Meer eiwit gunstig bij diabetes

Een koolhydraatbeperkte voeding bevat automatisch meer eiwit. Het vervangen van koolhydraten door eiwit is over het algemeen gunstig bij diabetes. (2) Zuivelproducten zijn een bron van eiwit en kunnen dan ook prima gebruikt worden in een koolhydraatarme voeding. Gezoete zuiveldranken kunnen beter achterwege gelaten worden.

Referenties
  1. Nederlandse Diabetes Federatie, Voedingsrichtlijn diabetes 2015
  2. Feinman R et all (2015) Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base Nutrition Journal 31(1): p 1-13