Zuivel voor tieners

Deel dit artikel:

Tieners hebben vanwege hun snelle groei veel calcium nodig. Voor kinderen tussen 9 en 18 jaar geldt daarom een hogere zuivelaanbeveling dan voor jongere kinderen en voor volwassenen tot 50 jaar.

Tieners hebben baat bij zuivel

Melk en melkproducten hebben een hoge ‘nutriëntendichtheid’: ze leveren tieners veel belangrijke voedingsstoffen als eiwit, vitamines en mineralen en relatief weinig calorieën. Zuivel is voor kinderen tussen 9 en 18 jaar de belangrijkste bron van calcium, fosfor, kalium, vitamine A, B2 en B12. Deze vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze spelen een rol bij de botgezondheid, het  zenuwstelsel, het gebit en de spieren.

Bijdrage melkproducten aan dagelijkse inname van tieners tussen 9 en 18 jaar:

9-13 jaar 14-18 jaar
Calcium 60% 57%
Vitamine B2 45% 41%
Vitamine B12 45% 42%
Eiwit 24% 22%
Energie 14% 13%
(Bron: Voedselconsumptiepeiling 2007-2010)

Hoge aanbeveling zuivel

Tieners hebben veel zuivel nodig vanwege een hoge behoefte aan calcium. Het is een leeftijdsgroep waarvoor het Voedingscentrum meer zuivel adviseert dan voor jongere kinderen en voor volwassenen tot 50 jaar.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden melk(producten) en kaas voor kinderen tussen 9 en 18 jaar:

Leeftijd Melk (producten) Kaas
9 – 13 jaar 3 glazen (450 gram) 1 plak (20 gram)
14 – 18 jaar (jongens) 4 glazen (600 gram) 2 plakken (40 gram)
14 – 18 jaar (meisjes) 3 glazen (450 gram) 2 plakken (40 gram)
(Bron: Voedselconsumptiepeiling 2007-2010)

Te weinig melk

Tieners halen de aanbevolen hoeveelheid melkproducten niet. De 9-13 jarigen krijgen gemiddeld 363 gram aan melkproducten binnen, terwijl 450 gram wordt aanbevolen. Bij 14-18 jarigen ligt de melkconsumptie nog lager. Jongens van die leeftijd drinken gemiddeld 353 gram melk; dat is bijna 250 gram te weinig. Meisjes van 14-18 jaar drinken nog minder zuivel: 294 gram. Dat betekent dat meisjes van deze leeftijd gemiddeld een glas melk extra zouden moeten drinken om de aanbeveling te halen.

Ook kaas onder de aanbevelingen

Tieners tussen 14 en 18 jaar eten gemiddeld slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid kaas: 21-22 gram per dag. Ook de kaasconsumptie van 9-13 jarigen blijft achter bij de aanbeveling. Zij eten gemiddeld 14-15 gram kaas per dag, terwijl 20 gram wordt aanbevolen.