Nieuwe voedingsnormen voor vitamines en mineralen

Deel dit artikel:

De Gezondheidsraad heeft nieuwe voedingsnormen voor vitamines en mineralen uitgebracht voor volwassenen. In veel gevallen zijn de normen van de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA overgenomen, maar niet altijd. Zo houdt de Gezondheidsraad vast aan een hogere calciumaanbeveling voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar dan de EFSA adviseert.

De calciumaanbeveling van de Gezondheidsraad voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar is niet gewijzigd, omdat deze groep vitamine D-suppletie nodig heeft. Volgens de Gezondheidsraad is vitamine D-suppletie alleen effectief bij een hogere calciuminname dan de 950 mg die EFSA voorstelt. De Gezondheidsraad heeft voor andere leeftijdsgroepen de EFSA-normen voor calcium wel overgenomen. Voor 18- tot 24-jarigen betekent blijft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) 1.000 mg. Voor vrouwen tussen 25 en 50 jaar is de ADH verlaagd van 1.000 naar 950 mg en voor mannen tussen 50-69 jaar van 1.100 naar 950 mg.

De nieuwe calciumnormen voor volwassenen

18-24 jaar1.000 mg/dag
25-50 jaar950 mg/dag
Mannen van 51-69 jaar950 mg/dag
Vrouwen van 51-69 jaar1.100 mg/dag
70 jaar en ouder1.200 mg/dag

Voedingsnorm voor vitamine D niet verhoogd

De Gezondheidsraad heeft ook de hogere EFSA-norm voor bijvoorbeeld vitamine D, B6 en B12 niet overgenomen. In de ogen van de Gezondheidsraad is er namelijk onvoldoende onderbouwing voor gezondheidswinst van een verhoging van de norm. Voor bijvoorbeeld riboflavine zijn de aanbevelingen wel verhoogd (van 1,1-1,5 naar 1,6 mg).

Voedingsnormen op komst voor kinderen en zwangeren

De nieuwe voedingsnormen gelden alleen voor volwassenen. Er volgen later nog nieuwe voedingsnormen voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Vooralsnog gelden voor deze groepen de oude aanbevelingen.

Overzichten van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum heeft handige overzichten gemaakt met alle aanbevelingen voor vitamines en mineralen. Je kunt ze hier downloaden.

Bron: Gezondheidsraad