Vroeg beginnen aan melk en andere zuivel vermindert de kans op een beroerte. Ook leven mensen die in hun jeugd een zuivel- en calciumrijk voedingspatroon hadden, langer.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Bristol, dat is gepubliceerd in het vaktijdschrift Heart.
Onderzoekers traceerden 4.374 kinderen van 1.343 families van wie eind jaren dertig de voedingpatronen in kaart waren gebracht.
Van de ruim 4.300 kinderen bleek 34 procent te zijn overleden. Bijna 25 procent van hen overleed aan een hartziekte en iets minder dan tien procent aan een beroerte.
Overlijden
De wetenschappers stelden na het analyseren van de data vast, dat een hoge inname van calcium op jonge leeftijd de kans op overlijden door een beroerte verminderde. Verder bleek dat onder de kinderen die in hun jeugd de meeste zuivel tot zich namen, het laagste sterftecijfer was.
De cijfers zijn des te opvallender te noemen omdat de kinderen die meededen aan de studie in hun jeugdjaren volvette melk dronken.
Download hier meer over het onderzoek
