Zuivel voor volwassenen

Deel dit artikel:

Melk en zuivelproducten behoren tot de basisvoedingsmiddelen, net als groente, fruit, aardappelen, brood, vlees en vis. Melkproducten leveren belangrijke voedingsstoffen als eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12 en relatief weinig calorieën. Daarnaast zijn ze lekker, goed betaalbaar en makkelijk als onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Hoeveel zuivel is nodig?

Het Voedingscentrum adviseert dagelijks melk en zuivelproducten in het dagmenu. Hieronder staan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden melk(producten) en kaas voor volwassenen tussen 19 en 70 jaar. Voor 70-plussers gelden hogere aanbevelingen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden melk(producten) en kaas voor volwassenen tussen 19 en 70 jaar:

LeeftijdMelk (producten)Kaas
19 – 50 jaar2-3 glazen (300-450 gram)2 plakken (40 gram)
51 – 70 jaar (mannen)3 glazen (450 gram)2 plakken (40 gram)
51 – 70 jaar (vrouwen)3-4 glazen (450-600 gram)2 plakken (40 gram)

Huidige consumptie zuivel

Nederland staat bekend als zuivelland. Toch is de zuivelconsumptie bij volwassenen niet heel hoog. Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling (2007-2010) blijken mannen gemiddeld rond de 350 gram zuivelproducten per dag te consumeren. Vrouwen halen de aanbeveling voor melkproducten niet: zij consumeren gemiddeld 290 gram per dag.

Zowel mannen als vrouwen kiezen vooral voor halfvolle en magere producten. Bij mannen ligt de nadruk op melk terwijl vrouwen vaker kiezen voor gefermenteerde zuivelproducten en yoghurt. In de Richtlijnen goede voeding 2015 adviseert de Gezondheidsraad enkele porties zuivel per dag, waaronder melk en yoghurt. De Gezondheidsraad zegt hiermee dat zowel melk- als yoghurtconsumptie dagelijks van belang is.

Zuivelconsumptie in gram per dag door volwassenen van 19 – 69 jaar:

MannenVrouwen
Volle zuivel90 gram63 gram
Halfvolle en magere zuivel246 gram221 gram
Melk112 gram69 gram
Gefermenteerde zuivel88 gram98 gram
Yoghurt35 gram41 gram
Kaas36 gram32 gram
(Bron: Voedselconsumptiepeiling 2007-2010)

Bron van voedingsstoffen

Melk en zuivelproducten hebben een hoge ‘nutriëntendichtheid’: ze leveren veel voedingsstoffen en relatief weinig calorieën. Zuivel is een bron van calcium, vitamine B2 en B12. Deze vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de gezondheid, ook van volwassenen. Zo speelt calcium een rol bij het behoud van een goede botgezondheid en het gebit. Vitamine B2 en B12 zijn betrokken bij een normale werking van het zenuwstelsel.

Bijdrage melk en melkproducten aan dagelijkse inname van volwassenen (19-69 jaar):

MannenVrouwen
Calcium59%56%
Vitamine B238%37%
Vitamine B1237%37%
Eiwit22%24%
Energie14%15%
(Bron: Voedselconsumptiepeiling 2007-2010)

Advies voor volwassenen