Diabetes type 2

Deel dit artikel:

1 op de 3 Nederlanders krijgt tijdens zijn leven diabetes type 2 en de helft van de Nederlanders een voorstadium daarvan. (1)  Er zijn steeds meer aanwijzingen dat melk en melkproducten het risico op diabetes type 2 kunnen helpen verlagen.

Goede voeding bij diabetes type 2

De belangrijkste basis om diabetes te voorkomen of te behandelen: een voeding met voldoende groenten, fruit, noten, peulvruchten, volkoren producten, olijfolie én zuivel. Daarnaast adviseert de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) in de NDF Voedingsrichtlijn 2015 om geraffineerde koolhydraten, gezoete dranken en bewerkt rood vlees te beperken. (2)

Beschermend effect zuivel

Algemeen geldt het advies om verzadigd vet te beperken om diabetes type 2 te voorkomen én te behandelen. Er is echter een expliciete uitzondering voor (volle) zuivelproducten zoals melk en yoghurt. Niet alle verzadigde vetten blijken hetzelfde effect op de gezondheid te hebben. Diverse recente meta-analyses en cohortstudies tonen aan dat een hoge zuivelinname geassocieerd is met een lager risico op diabetes type 2. (3, 4, 5, 6, 7)

Zuivel biedt in het algemeen bescherming, maar er zijn ook beschermende effecten aangetoond van magere zuivel, kaas en gefermenteerde melkproducten. Zo stelt de Gezondheidsraad in de Richtlijnen goede voeding 2015 dat een consumptie van minimaal 60 gram yoghurt per dag gepaard gaat met 15% minder kans op diabetes. (8) Het beschermende effect van zuivel wordt mogelijk veroorzaakt door verschillende zuivelcomponenten, zoals eiwitten, calcium, magnesium, melkvetzuren. Ook het fermentatieproces kan effect hebben. (9)

Mediterraan voedingspatroon

Een dieetadvies op maat kan helpen om het bloedglucose onder controle te houden, de medicatie uit te stellen of te verminderen en om langetermijncomplicaties uit te stellen.

De Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) adviseert bij mensen met diabetes en overgewicht een mediterraan voedingspatroon of een matige koolhydraatbeperking. (2) Een koolhydraatbeperking heeft altijd de voorkeur boven vetbeperking, en het hoge eiwitgehalte – dat met een koolhydraatbeperking gepaard gaat – heeft een aanvullend gunstig effect.

Referenties
  1. Ligthart S et al (2015) Lifetime risk of developing impaired glucose metabolism and eventual progression from prediabetes to type 2 diabetes: a prospective cohort study. Lancet Diabetes Endocrinol S2213-8587(15)00362-9. [Epub ahead of print]
  2. Nederlandse Diabetes Federatie, Voedingsrichtlijn diabetes 2015
  3. Chowdhury R et al (2014) Association of dietary, circulating, and supplement fatty acids with coronary risk: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med 160(6): 398-406
  4. Tong X et al (2011) Dairy consumption and risk of type 2 diabetes mellitus: a meta-analysis of cohort studies. Eur J Clin Nutr 65(9): 1027-31.
  5. Gao D et al (2013) Dairy products consumption and risk of type 2 diabetes: systematic review and dose-response meta-analysis. PLoS One 8(9): e73965.
  6. Aune D et al (2013) Dairy products and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose-response meta-analysis of cohort studies. Am J Clin Nutr 98(4) 1066-83
  7. Kratz M et al (2013) The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease Eur J Nutr 52(1) 1-24
  8. Gezondheidsraad, Richtlijnen goede voeding 2015
  9. Melk, voedzaam van nature. De wetenschap achter de voedings- en gezondheidsvoordelen van melk en melkproducten 2014